Ångest

Jag har märkt att ångest ofta dyker upp i samband med saker som man känner gör en till en sämre person, att man presterar sämre. Till exempel känner jag ofta ångest om jag struntar i att plugga fast än jag borde, om jag stannar hemma från jobbet/skolan när jag egentligen kanske hade orkat gå dit, om jag äter för mycket godis, om jag stannar hemma istället för att gå ut med mina vänner som jag hade lovat, osv. Saker som jag "borde" ha gjort eller "måste" ha gjort. Att strunta i dessa måsten eller borden ska ju vara en positiv sak, något som får en att slappna av eller må bra för stunden. Men istället går de bara över i ångest. Att vara medveten om att de här sakerna kan ge ångest är bra, för då kanske vi kan motverka ångesten reda innan den kommer, genom att säga till oss själva: "Nu struntar jag i att göra det som förväntas av mig, för just idag känns det som att det skulle göra mig glad. Därför låter jag mig själv njuta av det här."



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0